مقالات آموزشی

راهنمای خرید جهیزیه

-آیا حتما باید جهیزیه را به صورت یک جا و کامل خریداری کرد؟

پاسخ کاملا روشن است. خیر. شما از زمانی که نامزد می کنید تا روز عروسی به طور میانگین یک سال فرصت دارید. در این برهه ی زمانی، می توانید با حوصله و دقت وسایل مورد نیاز خودتان را خریداری کنید. بسیاری از بانوان ایرانی، از زمانی که دختران شان به سن ازدواج می رسند؛ کم کم شروع به خرید خرده ریزهای جهزیه اش می کنند. چنین خریدهایی اگر عقلانی انجام شود، می تواند در هنگام ازدواج و خرید جهیزیه بسیار کار راه انداز باشد. چرا که سرعت عمل شما را افزایش داده و هزینه هایتان را کاهش می دهد.

-آیا حتما باید لوازم آشپزخانه را از مارک های خارجی تهیه کرد؟

هیچ محدودیتی برای خرید شما وجود ندارد. در اینکه مارک های خارجی، با کیفیت و با دوام هستند تردیدی وجود ندارد. اما دلیل نمی شود کالاهای ایرانی را به صورت کلی محکوم به بی کیفیتی کنیم. در بین برند های ایرانی هم کالاهای خوبی وجود دارد که با کمی تحقیق می توان با خیالی راحت از آن کالاها خریداری کرد.

-سرویس های چینی باید چند نفره تهیه شوند؟

در حالت کلی برای هیچ کدام از لوازم جهیزیه باید و اجباری وجود ندارد. نکته ی بارز در خرید جهیزیه سلیقه و باور خود شماست. اما در حالت کلی سرویس های چینی معمولا ۱۲ نفره خریداری می شوند. بعضی افراد دوست دارد ظروف دم دستی از ظروف مهمان جدا باشد؛ که برای این مورد دو راه پیش رو دارند، یا یک سرویس جداگانه ی چینی یا آرکوپال برای دم دست خریداری کنند، یا ظروف چینی را ۱۸ نفره خرید کنند تا خیال شان تا چند سال از بابت مهمانی ها راحت باشد.

فرش جهیزیه حتما باید دست بافت باشد؟ فرش جهیزیه معمولا چه ابعادی دارد؟

معمولا برای جهیزیه یک فرش نه متری یا دو فرش شش متری خریداری می شود.
فرش های دست بافت ایرانی بسیار باکیفیت هستند. اما در کنار کیفیت بالایشان، قیمت بالایی هم دارند. اگر مشکل بودجه نداشته باشید به راحتی می توانید از فرش های دست بافت خریداری کنید. اما خرید فرش ماشینی هم بسیار رایج و متداول است. تنوع بالایی هم در بین فرش های ماشینی وجود دارد. می توانید فرش های ماشینی را با سایر وسایل منزل ست کنید و هارمونی زیبایی را در خانه ی خود ایجاد کنید.

کدام یک از لوازم جهیزیه بر عهده ی داماد است؟

این رسم در بسیاری از شهرهای کشور وجود دارد، که داماد موظف می شود، چند تکه از وسایل جهیزیه را تقبل کند. محدودیتی در این مورد وجود ندارد. این امر صرفا به سلیقه و نظر خانواده ها بستگی دارد و همه ی جزئیات آن در صحبت های اولیه درخلال مراسم های خواستگاری تعیین می گردد.
اما عموما خرید فرش برای اتاق خواب و آشپزخانه، خرید کمد لباس یا بوفه ، تلویزیون و بخاری و وسایلی که به تناسب خانه ی عروس و داماد، به وجودشان نیاز پیدا می شود، برعهده ی داماد است. در برخی از شهرهای ایران لوازم آشپزخانه یا سرویس چوب بر عهده ی داماد است. همان طور که قبلا هم اشاره شد این یک امر نسبی و سلیقه ای است.

چطور می شود برای وام کالا یا وام جهیزیه اقدام کرد؟

علاوه بر وام ازدواج که مبلغ آن برای هر کدام از زوجین ده میلیون تومان است، برای خرید جهیزیه می توان از وام کالا هم استفاده کرد. مبلغ وام کالا متغیر است. از سه میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان می توانید تسهیلات بگیرید. اما اخذ وام کالا دارای شرایط و ضوابط خاصی است. از جمله اینکه، شما مکلف هستید از فروشندگان مشخص شده توسط وزارت صنعت و معدن خرید کنید. دوم اینکه کالای خریداری شده حتما باید ایرانی و تولید داخل باشد. چرا که ارائه ی پیش فاکتور برای گرفتن وام الزامی است. در صورت تایید آن مبلغ وجه به حساب فروشنده واریز می شود یا در صورت احراز شرایط و جلب اعتماد بانک مورد نظر، چک به حساب شخصی شما واریز می گردد.

آیا خرید جهیزیه ی تمام و کمال توسط دختر اجباری است؟

خیر. قطعا هیچ اجبار و الزامی در این خصوص وجود ندارد. این امر کاملا سلیقه ای و بستگی به سنت ها و فرهنگ های مختلف در میان اقوام ایرانی دارد. نه دختر و خانواده اش و نه پسر و خانواده اش هیچ نوع اجباری برای تهیه ی جهیزیه ی کامل ندارند. چرا که اساسا عنوان جهیزیه ی کامل، ممکن است بین افراد مختلف، تعابیر مختلفی داشته باشد. این امر صرفا به بودجه و وسع مالی خانواده ها و دیدگاه خاص آنها بستگی دارد.

کدام وسایل برای جهیزیه ضرورت کمتری دارند؟

عموما توصیه می شود که وسایل کم کاربرد، تزئینی و لوکس برای جهیزیه خریداری نشود. چرا که به عنوان شهروندان یک جامعه ی اسلامی و متمدن باید داعیه ی ساده زیستی و دوری از چشم و هم چشمی ها را داشته باشیم. برای ترویج فرهنگ حسنه ی ازدواج آسان باید پیش گام باشیم. پس برای نیل به این هدف، بهتر است تا حد ممکن از ریخت و پاش های اضافه خودداری کنیم.
وسایل برقی کم کاربرد که سال ها در کابینت های آشپزخانه خاک خواهند خورد، وسایل تزئینی که شما تنها دردسر گردگیری شان را بر عهده خواهید داشت، وسایل لوکس و گران بها، از جمله وسایل غیر ضروری در خرید جهیزیه به شمار می روند. به طور کلی سعی کنید وسایلی را که مادرهایتان در زندگی های چندین ساله، نیازشان را حس نکرده اند، خریداری نکنید.

برای خرید جهیزیه بهتر است از چه وسایلی شروع کنیم؟

اگر بودجه ی قابل توجهی دارید و ترجیح میدهید خریدتان را به شکل نقد انجام دهید، باید از وسایل بزرگ تر شروع کنید. اعم از یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و … چرا که بودجه ی بیشتری نیاز دارد و عموما هزینه های بیشتری صرف خریدشان می شود. اغلب مردم، برای خرید این اقلام دقت و وسواس بیشتری دارند چون علاقمند هستند که سالهای زیادی از این وسایل استفاده کنند. در قدم بعدی خرده ریزهای آشپزخانه، مثل وسایل برقی، ظروف چینی، تفلون و غیره …. خریداری می شود. خرید مبلمان و سرویس چوب و فرش معمولا آخرین مرحله از خرید جهیزیه به حساب می آید. چرا که چنین وسایلی جای بیشتری را اشغال خواهند کرد. بنابراین عقلانی تر این است که پس از مشخص شدن منزل نوعروس، اقدام به خریدشان کرد تا مستقیم در منزل خود نوعروس مستقر شوند. در این شرایط هم در هزینه های ایاب و ذهاب صرفه جویی می شود و هم احتمال صدمه و آسیب به این وسایل کمتر می شود.

چطور می توانیم هزینه های خرید جهیزیه را کاهش دهیم؟

امروزه نهاد هایی هستند که در جهت ترویج ازدواج آسان و تامین مایحتاج عروسی (به کمترین قیمت ممکن) فعالیت می کنند. رسالت این نهادهای خیریه و مردمی، کاهش هزینه های ازدواج ست. این گروه ها صرفا وسایل ضروری و اصلی برای شروع یک زندگی را متقبل می شوند که عبارت است از: یخچال، گاز، لباسشویی، فرش، ظروف چینی، ظروف تفلون، سرویس قاشق و چنگال، رختخواب، جاروبرقی، اتو.
چیزی که برای اغلب دختران دم بخت غیر قابل تصور است. اغلب جوانان ما یک نگاه رویایی و آرمان گرایانه به ازدواج دارند. تصور می کنند که زندگی مرفهی را که پدر و مادرشان در طی بیست یا سی سال زحمت و تلاش به دست آورده اند، باید در همان آغاز زندگی برای این ها فراهم باشد. همین امر موجب سرخوردگی بخشی از دختران و پسران جوان می شود. حال آنکه شروع زندگی با حداقل ها، این نوید را به ما می دهد که می توانیم در سایه ی تلاش به تک تک آمال و آرزو هایمان جامه ی عمل بپوشانیم.
اگر هر فرد با توجه به طبقه ی اجتماعی و سطح معیشت خانواده اش، برای خرید جهیزیه اقدام کند، برای راحتی خودش خرید کند و به چشم و هم چشمی با دیگران بها ندهد، حتما ازدواج ها رنگ و بوی بهتری به خودشان خواهند گرفت و ما شاهد این میزان استیصال و سرخوردگی و ازدواج گریزی در بین جوانان نخواهیم بود.

برای جهیزیه مبل های راحتی خریداری شود یا استیل؟

برای جهیزیه ی نوعروس معمولا مبلمان راحتی تهیه می شود. چرا که امروزه اغلب منازل ابعاد کوچکی دارند و امکان استفاده از سرویس مبلمان استیل و راحتی هم زمان در اغلب منازل وجود ندارد. به دلیل اینکه راحتی و آسایش در این نوع مبلمان بیشتر است، برای استفاده ی روزمره قابلیت بیشتری دارند. اما این امر هم به سلیقه ی هر فرد بستگی دارد. عده ی ممکن است اعتقادی خلاف این داشته باشند و به دلیل توان مالی بیشتری که دارند، ترجیح بدهند، دو سرویس مبلمان برای جهیزیه خریداری کنند.

جهیزیه ی متوسط و معمولی چقدر هزینه در بر می گیرد؟

هزینه ای که برای جهیزیه صرف می شود به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. اینکه شما چه اقلامی را خریداری می کنید، آیا از اجناس خارجی استفاده می کنید یا ایرانی، از چه محلی برای خرید استفاده می کنید و….
اگر بخواهیم حداقل ها را در نظر بگیریم، از ریخت و پاش های اضافی جلوگیری کنیم، تجملات را کنار بگذاریم، باید گفت که حتی با دوازده میلیون تومان هم میتوان اقلام ضروری یک زندگی را تهیه کرد.
یخچال ایرانی ۱.۵ میلیون تومان، لباسشویی ایرانی ۱.۵ میلیون تومان ، اجاق گاز ایرانی ۱.۵ هزار تومان، جارو برقی ایرانی ۴۰۰ هزار تومان، اتو و میز آن ۲۰۰ هزارتومان، ظروف چینی ۶۰۰ هزارتومان، ظروف تفلون ۷۰۰ هزارتومان، سرویس قاشق چنگال۴۰۰ هزارتومان، فرش ۲ میلیون تومان، لوازم پلاسکو ۱ میلیون تومان، رختخواب ۱.۵ میلیون تومان و سایر خرده ریز ها ۱ میلیون تومان، مجموعه ی ساده و جمع و جور یک جهیزیه ی ارزان را تشکیل می دهند.

از چه مارکهایی خرید کنیم؟

اگر تمایل دارید از جنس ایرانی استفاده کنید و از کالای ایرانی حمایت کنید؛ باید گفت که برخلاف تصور عمومی، جنس های ایرانی با کیفیتی هم در بازار وجود دارند، که میتوان با خیال راحت خرید کرد و نگران خرابی و خدمات پس از فروش آن نبود. الکترو استیل و اسنوا در میان برند های ایرانی خوش نام تر از سایرین هستند.
یخچال فریزرهای الکترو استیل از قیمت نهصد هزارتومان تا دو و نیم میلیون تومان برآورد می شود. یخچال ساید بای ساید آن نیز چهار و نیم میلیون قیمت دارد.
قیمت یخچال های اسنوا از یک میلیون و هفتصد تا شش میلیون تومان برآورد می شود. قیمت ها شامل انواع یخچال اعم از یخچال فریزر دو در، دوقلو، ساید بای ساید است.
قیمت لباسشویی های ایرانی آبسال از ۱۳۰۰تا دو و نیم میلیون تومان متغیر است. لباسشویی های پارس که از برند های معروف و قدیمی ایرانی است از ۱۳۰۰ تا چهار میلیون تومان انواع مختلفی از لباسشویی را به مشتریان عرضه می کند.
در بخش اجاق گاز شرکت اسنوا قیمت هایی بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تومان دارد. شرکت های دیگری هم هستند که قیمت های پایین تری دارند البته با این تفاوت که اجاق گازهای طرح فر، یا فرنما دارند. اگر اجاق گاز فردار را ترجیح می دهید؛ محدوده ی قیمت را یک میلیون تومان به بالا در نظر بگیرید.
در میان برندهای خارجی چند برند بیشتر از سایرین در بین ایرانی ها طرفدار دارد. از جمله ال جی، سامسونگ، دوو، بکو و بوش. طبیعتا به خاطر کیفیت بالا و تضمین خدمات پس از فروش، قیمت های بالاتری هم نسبت به اجناس ایرانی دارند. یک یخچال فریزر خارجی در انواع مارک ها بین سه و نیم تا چهار و نیم میلیون تومان برآورد می شود. لباسشویی ها از دو میلیون تا شش میلیون تومان، اجاق گازها از دو تا چهار میلیون تومان محدوده ی قیمت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *