مقالات آموزشی

آیا می‌دانید برای نگهداری غذا کدام ظروف مناسب‌اند؟

ظروف نگهداری مواد غذایی | فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل

یکی از مشکلاتی که خانم‌های خانه دار با آن مواجه می‌شوند، انتخاب ظرف برای نگهداری مواد غذایی است. اگر در خانه غذا اضافه بماند، حتما به این فکر می‌افتید که چه ظروفی مواد غذایی را مدت زمان بیشتری نگه می‌دارد؟ حتما برای شما هم این اتفاق رخ داده که با نگهداری شیرینی‌جات و ترشی‌ها در ظرف معمولی، مزه و بوی آن‌ها تغییر کرده باشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ظروف نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه بپردازیم. برای اطلاع از قیمت و خرید انواع لوازم آشپزخانه به فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل در کرج مراجعه کنید.

اهمیت نگهداری مواد غذایی در ظروف مناسب

در زمان‌های گذشته سیستم‌های سرمایشی برای نگهداری مواد غذایی وجود نداشت. همین امر موجب شد که مردم از روش‌هایی مانند خشک کردن، نمک زدن و سایر روش‌ها برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنند. با گذشت زمان و پیدایش ابزارآلات سرمایشی، هرچند که روش‌های قدیمی نیز تا حدی مورد استفده قرار می‌گیرد، اما بسته بندی مواد غذایی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری‌موادغذایی است که اهمیت زیادی نیز در سالم ماندن غذا دارد. به عبارتی می‌توان گفت نگهداری و بسته بندی نادرست مواد غذایی موجب از بین رفتن و خراب شدن آن می‌شود. اگر مواد غذایی در بسته بندی‌های مناسبی قرار گیرند، در مقابل عوامل شیمیایی، فیزیکی و میکروبی به خوبی مقاوم می‌شوند.

ظروف پلاستیکی برای‌نگهداری مواد غذایی

ظرف‌های پلاستیکی از جمله لوازم آشپزخانه است که بسیار سبک و کاربردی نیز می‌باشد. این ظروف بسیار سبک، ارزان قیمت و متنوع هستند. با وجود ویژگی‌های مناسبی که برای ظروف پلاستیکی ذکر کردیم، اما باید گفت که این ظروف گزینه مناسبی برای نگهداری مواد غذایی نیستند. البته لازم به ذکر است که تمامی ظروف پلاستیکی ویژگی یکسانی ندارند. این ظروف در ویژگی‌هایی مانند نوع پلاستیک، حرارت و میزان رطوبت، چربی و اسیدیته متفاوت می‌باشند. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان برای هر نوع ماده غذایی از یک نوع پلاستیک خاص استفاده کرد.

ظروف نگهداری مواد غذایی | فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل

کدام ظروف پلاستیکی برای نگهداری‌غذا مناسب است؟

واژه پلاستیک به خانواده‌ بزرگی از مواد پلیمری و شیمیایی گفته می‌شود. این مواد پلیمیری می‌توانند شامل پلی اولفین‌ها، پلی اتیلن و پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی آمید و پلی کربنات‌ها باشند.البته ناگفته نماند که شناسایی و تفکیک این مواد از یکدیگر به راحتی امکان پذیر نیست.

ظروفی که در مقابل نفوذ آب، گاز، بو و نور هیچ مقاومتی ندارند، پلی استایرن‌ها هستند. علاوه بر این، اگر مواد غذایی داغ یا چرب درون این ظروف بریزیم، موجب می‌شود که مواد سرطان‌زا از مواد تشکیل دهنده ظرف وارد غذای مورد نظر شده و در سلامت مصرف کننده اختلال ایجاد کند. به همین دلیل توصیه شده است که برای گرم کردن غذا از ظروف پلی پروپیلن استفاده شود.

ظروف پلاستیکی دیگری مانند بطری‌های نوشابه و آب معدنی وجود دارند که از پلی اتیلن ترفتالات تشکیل شده‌اند. این ظروف، یکبار مصرف بوده و اکیدا نباید مجددا از آن‌ها استفاده کرد؛ بویژه زمانی که مدت زیادی در یک محیط سرد و یا یک محیط گرم بمانند.

در نتیجه می‌توان گفت در بین ظروف پلاستیکی بهترین ظرفی که برای نگهداری غذا مناسب هستند، ظرف‌هایی از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن می‌باشند. البته این نکته را باید در نظر داشت که تشخیص این مواد از یکدیگر به راحتی امکان پذیر نیست، پس بهتر است از ظروف پیرکس استفاده شود.

برای نگهداری شیرینی‌های تر و مواد غذایی چرب، بهتر است به طور کامل از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید. بهترین گزینه برای نگهداری این مواد غذایی، ظروف پیرکس است.

فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل

فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل در کرج با امکان خرید اینترنتی انواع کالای مربوط به خانه ، آشپزخانه ، سرویس های جهیزیه ، سرویس های مسافرتی و… در خدمت شما هموطنان عزیز می ‌باشد. شما می توانید انواع لوازم خانه و آشپزخانه را با بهترین برندهای موجود مانند لیمون، هومتکس، یونیک، زیباسازان و… در سایت فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل ببینید. تمامی محصولات موجود در این فروشگاه دارای دوام و کیفیت بالا هستند. جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع رنده به فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل مراجعه فرمایید.

ما را در صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه زنبیل در کرج دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *